“We now live in a changemaker world. Living in a changemaker world requires a new framework (Drayton)

13 Mei “We now live in a changemaker world. Living in a changemaker world requires a new framework (Drayton)

IMG_1562Vorige week mocht ik aanwezig zijn bij de Lectorale rede van het nieuwe lectoraat: Toekomstgericht Onderwijs van de Marnix Academie. Vooropgesteld: een geweldige rede van de nieuwe lector Stella van der Wal-Maris natuurlijk.
De titel van haar rede: ‘In verbinding. Onderwijs met het oog op de toekomst’.

Het lectoraat zal zich de komende jaren op twee thema’s richten: het integreren van technologische ontwikkelingen in het onderwijs en onderwijs in sociaal ondernemerschap. Bij mij dient zich echter de vraag aan: ‘is houden van een dergelijke rede voor zo’n lectoraat niet een gemiste kans? Was dit niet een uitdaging om het anders te doen?
Enerzijds kan dat niet natuurlijk, want een rede is er voor bedoeld om de doelen, ambities en werkwijze van het nieuwe lectoraat te presenteren. Anderzijds lijkt deze traditie en/of rituele dans echter een frisse, vernieuwende benadering in de weg te staan.
 De traditie lijkt een congruente benadering vanuit de doelen en kerntaken van het lectoraat Toekomstgericht Onderwijs te blokkeren. Met een dergelijke rede wordt vooral ‘gezonden’ ipv samen te construeren. IMG_4429

Wat een uitdaging om een dergelijke rede in een duurzaam perspectief te plaatsen? Na afloop waren er veel mooie voorbeelden aanwezig in de vorm van diverse spellen of games die studenten van de Marnix Academie voor jongeren hebben ontwikkeld. In het kader van het door de nieuwe lector gepresenteerde schema rond sociaal ondernemerschap had het van mij gemogen om samen met de studenten een dialoog te voeren. Een dialoog over het ‘onderkennen van kansen’; ‘genereren van ideeën’; het ‘ontplooien van initiatieven’ en ‘creëren van waarden’. Of in navolging van Drayton, (febr 2019) de stelling op te pakken: “We now live in a changemaker world. Living in a changemaker world requires a new framework for thinking and acting”.  

Groet,

Willem van Dam

 

Wanneer u een keer met mij wilt sparren, een dialoog voeren over toekomstgericht onderwijs, neem dan contact op.

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie
– zet een vinkje bij ‘ ik ben geen robot’
– en submit

 

No Comments

Post A Comment