Archief blogs

  • Mijn cirkel is rond

    Na ruim 50 jaar heb ik een mooie reis door het onderwijslandschap beeindigd. De laatste jaren, vanaf 2015, heb ik mogen werken en bouwen aan mijn bedrijf Ruimte aan leren.De leerlingen heb ik in die jaren altijd als uitgangspunt van keuzes en handelen genomen. Wat heb......

  • Acceptatie van zoals je bent

    Het opzij zetten van ego’s zou de wereld een stukje beter maken. Denk maar eens aan het verkeer, de politiek, discriminatie en noem maar op…. Geef om elkaar vanuit respect, acceptatie en liefde voor de ander!   Ieder mens is er één, ongeacht achtergrond, kleur,......

  • Geweten(loos)?

    De gebeurtenis van de aanslag op Peter R. de Vries van afgelopen week heeft veel reacties opgeroepen. Wat mij opviel was dat de jongste van de opgepakte mogelijke daders als ontvankelijk voor de criminaliteit werd gezien. Met als oorzaak enkele ongelukkige jeugdjaren als basis voor zijn......

  • Beleid uit het verleden als kans voor de toekomst? 

    In de bijna 50 jaar dat ik in de onderwijssector werkzaam ben zijn er in het onderwijssysteem echte weinig wezenlijke wijzigingen merkbaar. Wanneer ik morgen voor de klas zou staan, heeft het Digibord het krijtbord vervangen. Wordt er regelmatig gebruik gemaakt van laptops of andere......

  • Lockdown en Ruimte aan leren

    Voor de tweede keer zijn we geconfronteerd met de gevolgen van een lockdown. Dat vraagt veel energie om ‘de ballen in de lucht te houden’.  Gisteren sprak ik een echtpaar die beiden werkzaam zijn in de onderwijssector. Hij als docent in het MBO en zij......

  • All lives matter…..

    Een tekst die ik las naar aanleiding van een trieste gebeurtenis. Een zinloze een laffe schietpartij tijdens het mooie warme zomerweer.  Door alle gebeurtenissen van de laatste maanden  lijkt onze open en tolerante maatschappij onder druk te staan. Zo ervoer ik dit vorige week zelf ook.......

  • Bijzondere ervaringen in een bewogen jaar

     De afgelopen maanden hebben ons geleerd dat het onderwijs anders kan! Kinderen en jongeren leren dankzij, of ondanks het onderwijs, echt wanneer ze dit zelf willen. Veel leerlingen laten merken dat ze behoefte hebben aan aandacht en begeleiding. Zij vinden dat ze meer leren in......

  • Sustainable Education

    Bijna 5 jaar geleden al weer ben ik begonnen met mijn bedrijf ‘Ruimte aan leren’. Sinds die tijd heb ik veel te maken met vragen op het gebied van motivatie en het ‘in de juiste leerstand of werkstand’ krijgen van jongeren. Via mijn bezigheden als vrijwillerscoach......

  • Drive en Passie

    Rosanne heb ik sinds kort leren kennen bij de BuzinezzClub. Haar levensverhaal leidt van Speciaal Onderwijs (SO) naar het HBO. Ooit is vastgesteld dat zij niet kon rekenen en een grote leerachterstand op dat gebied had. Met dit etiket op zak moest zij naar het......

  • Hoge bomen, hoge nood en glazen huisjes

    Van Stephen Covey heb ik onthouden dat de emotionele bankrekening een soort rekening is van geloofwaardigheid en vertrouwen. Bij elke persoon waar je in meer of mindere mate een relatie mee hebt, heb je zo’n rekening. Op zo’n rekening bouw je, wanneer je een goede relatie......

  • Vervolg Succesklas

    Tijdens het boodschappen doen kwam ik de afgelopen week twee oud-deelnemers aan de Succesklas tegen. Wat zijn zij beiden fysiek en mentaal gegroeid. Wat geweldig om hen zo vol zelfvertrouwen en stralend daar met hun bijbaan(tje) aan het werk te zien. Ook op de langere......

  • Persoonlijke identiteit

    Afgelopen week raakte ik in gesprek met Leanne. Het ging daarbij om wie ze is, hoe het in haar leven gelopen is. Zij haakte al jong af op school. Ze voelde zich niet begrepen door haar leraren en vond het dodelijk saai. Het dwingende van......

  • Tijd en ruimte

    Mensen hebben tijd en ruimte nodig voor hun eigen persoonlijke groei, ontwikkeling en zelfinzicht. Bij de supermarkt waar wij al jaren komen sprak ik de afgelopen week met Vera. Zij maakte de (om)weg van VMBO, met leerwegondersteunend onderwijs, naar MBO en van de opleiding onderwijsassistent naar......

  • “We now live in a changemaker world. Living in a changemaker world requires a new framework (Drayton)

    Vorige week mocht ik aanwezig zijn bij de Lectorale rede van het nieuwe lectoraat: Toekomstgericht Onderwijs van de Marnix Academie. Vooropgesteld: een geweldige rede van de nieuwe lector Stella van der Wal-Maris natuurlijk. De titel van haar rede: ‘In verbinding. Onderwijs met het oog op......

  • (Onderwijs)bespiegelingen

    De afgelopen weken was ik in Nairobi. Op bezoek bij onze dochter, schoonzoon en kleinkinderen. Ze wonen er nog niet zolang. Onze kleindochter van bijna 3 gaat daar nu naar school i.p.v. de vertrouwde opvang in Amsterdam. Onze dochter kon kiezen uit een groot aanbod van (internationale)scholen. Ze heeft gekozen voor een school met visie......

  • LEIDERSCHAP BIJ VERANDERINGEN (DEEL 5) – Strategie en Structuur

    Twee werelden in gesprek over leiderschap Dit is de laatste blog in de reeks over factoren van leiderschap die veel impact hebben bij verandering. Deze keer gaat het over ‘strategie en structuur’, een belangrijk element voor sturing en resultaat bij veranderingen!  Waarom is dit onderwerp......

  • Leiderschap bij veranderingen (deel 4) – Plezier!

     Twee werelden in gesprek over leiderschap Dit najaar zoomen we met opeenvolgende blogs in op factoren van leiderschap die veel impact hebben. Deze keer gaat het over ‘plezier’, een belangrijk element voor de motivatie bij veranderingen!  Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou? Om mensen......

  • Leiderschap bij veranderingen (deel 3) – Communicatie

    Twee werelden in gesprek over leiderschap Dit najaar zoomen we met opeenvolgende blogs in op factoren van leiderschap die veel impact hebben. Deze keer gaat het over ‘communicatie’, bij uitstek het smeermiddel om veranderingen te realiseren! Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou? Om mensen......

  • Leiderschap bij veranderingen (deel 2) – Disruptie

    Twee werelden in gesprek over leiderschap…..      Dit najaar zoomen we in de opeenvolgende blogs in op factoren van leiderschap die veel impact hebben. Deze keer is dat ‘disruptie’, ook wel: de macht der gewoonte doorbreken! Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou? Als......

  • Leiderschap bij veranderingen (deel 1)

    Twee werelden in gesprek over leiderschap …… Over ons Willem en Diepak kwamen elkaar tegen op een netwerkbijeenkomst. Ze kwamen met elkaar in gesprek en ontdekten vele raakvlakken. Dit vormt de basis voor een reeks met bijzondere verhalen waarin twee werelden met elkaar samenkomen rond......

  • Oogsten (een terugblik op enkele activiteiten in de afgelopen maanden)

    Einde van de vakantie reden we met de oogst mee vanuit het zuiden naar huis. Mede door het mooie weer waren de boeren op het land hard aan het werk. Tijd om ook zelf even stil te staan bij de activiteiten die we met Ruimte......

  • Samen maak je het verschil! Onderwijs is topsport

    Om de top de bereiken is het nodig dat je volledig focust en gaat voor je sport. In de praktijk betekent dat veel trainingsarbeid om je talent verder te ontwikkelen. Wat mooi dat op een breed niveau Nederlandse topsporters zich kunnen meten met de top van......

  • Aandacht

    In de laatste weken van het jaar tijd en ruimte gemaakt voor familie en vrienden. De maand december staat altijd wel in het teken van gezelligheid en het geven van veel aandacht aan elkaar. Voor jonge kinderen is deze tijd vaak extra spannend. Met hen......

  • Motivatie, wat is dat dan…..?

    Een bijdrage voor een hernieuwde dialoog over ons onderwijssysteem. Wat een mooi vraagstuk kwam afgelopen week bovendrijven om deze blog aan te wijden. De kop van het artikel in het AD van afgelopen vrijdag zet volgens mij de lezers op het verkeerde been. De tekst......

  • Met vertrouwen kom je verder…..

    Soms moet je even op weg worden geholpen. Al een paar dagen loop ik met een idee rond voor een nieuwe blog. In deze blog wil ik het thema vertrouwen aansnijden en dit thema in verbinding brengen met ‘ruimte’. Ruimte geven aan leren….. In een......

  • Bij een keer is er sprake van een incident; een tweede keer is het toeval; een derde keer is er sprake van een patroon.

    Gisteren was ik weer in mijn rol als jongerencoach aanwezig bij de BuinezzClub in Rotterdam. Met verbazing hoor ik de verhalen van de jongeren. Wat hun ambities zijn en wat ze willen ondernemen om hun leven op de rails te krijgen. Bij een drietal jongeren......

  • ….Yes….! Een geslaagde conferentie betekenisvol leren.

      De afgelopen dagen vond de kick-off van ons Erasmus+ project Motivating Meaningful Education plaats in Tallinn. Een internationale conferentie met leraren, schoolmanagement en inspectie uit 4 landen. Wat heeft dit aan iedereen veel Inspiratie en energie gegeven. Voor een groep van 26 personen was......

  • Onderwijsvoornemens 2017……?

    De vele aandacht voor het onderwijs de laatste tijd legt de weeffouten bloot in het huidige onderwijssysteem. Het ‘one size fits all model’ met et jaarklassensysteem wordt voor iedereen steeds knellender. Dit model sluit niet aan bij de toenemende diversiteit. Ik lees allerlei koppen met constateringen......

  • Een goede les of leeractiviteit – in 66 woorden het leren persoonlijk(er) maken

    “Wat maakt nu een les een leuke les, wanneer is een leeractiviteit nu geslaagd of wanneer daagt een opdracht nu uit…..” Vorige week stond ineens dyslexie op de voorpagina. Het onderwerp werd ‘kort door de bocht’ toegeschreven aan slecht onderwijs. Zelf wil ik dit graag......

  • Nieuwe impulsen voor 2017……?

      Met de uitzending van Radar Extra (19 december jl) nog voor ogen, wil ik mijn respect uitspreken voor Wilco Leeflang. Als directeur van het Nuborgh College Oostenlicht (wat een mooi gebouw toch) maakt hij vanuit zijn passie voor onderwijs een mooi statement richting de......

  • Leiderschap is….. ook doen wat je zegt

    Leiderschap is een interessant thema. Leiderschap gaat over de vraag hoe managers en medewerkers met elkaar omgaan. Het komt binnen alle lagen van organisaties voor en is belangrijk bij het veranderen en ontwikkelen van de organisaties. Het heeft meer met de organisatiecultuur dan met de......

  • Onderwijsvernieuwing in de 21ste eeuw….Toeval of een patroon

    Wat een bizar toeval……vorig jaar ontmoetten wij op een camping in de Ardèche een aardig echtpaar. We wandelden met hen een tocht mee en hebben gezellig gegeten. Daarna volgde ieder zijn eigen route en hebben we via de mail bij thuiskomst nog wat foto’s uitgewisseld.......

  • De lat ligt hoog

    De lat ligt hoog…. In de tijd van examens en toetsen wordt de lat hoog gelegd. Leerlingen worden uitgedaagd om een topprestatie te leveren. Die hoge lat en het vaste moment waarop die lat moet worden genomen breekt veel jongeren trouwens wel op. In ons......

  • ‘De optimale mix’

    Over omgaan met diversiteit…. In de media was er de afgelopen weken veel ophef over een uitspraak van Johan Derksen. Het betrof de onevenredige toeloop van nieuwe leden met een andere culturele achtergrond bij voetbalclubs en de problemen die dit tijdens verschillende wedstrijden opleverde. Tijdens......

  • Onderwijslente

    Lente staat voor fris en nieuw; nieuwe dingen doen, dingen anders doen, genieten van kleine dingen, het nieuwe leven. Veel mensen ruimen hun huis op, of zijn bezig met hun tuin. De koeien mogen weer de wei in. Op het journaal zag ik hoe blij ze......

  • Vlieland verrast met ‘De Jutter’, een nieuwe school voor 0 – 18 jaar.

    Een inspirerend gebouw met uniek concept!                                                                              ......

  • Implementeren en leren(d) veranderen

    De laatste weken kreeg ik meerdere keren met vragen in aanraking die te maken hebben met implementatie van verandering. Nieuwe routes worden ingeslagen, of een nieuwe koers is bepaald. Hoe kan ik dan mijn mensen mee in beweging krijgen. Soms vraagt een schoolleider zich af: ‘op welk......

  • ‘Over de drempel’…. make it happen! (ondernemerschap en onderwijs)

    Afgelopen jaar ben ik begonnen als ondernemer en zelfstandig professional in de onderwijssector. Wat een leuk en bijzonder jaar is het toch geworden. Werken als ondernemer vraagt andere competenties en vaardigheden dan wanneer je in een grotere organisatie werkt. Ik ben me nog meer bewust......

  • Vraag het de leerling……

    Via de media werd ik getriggerd door bijgaand plaatje (LinkedIn) en aandacht voor dit thema. Wat betekent dit mogelijk voor ons als ouders, mensen, leraren en hoe voorkomen we onze valkuil(en). Ik heb wel even moeten nadenken of ik, door dit thema aan te raken,......

  • Uitdagende gebouwen om in te werken en te leren…..

    De werk en leeromgeving van Beroepenwereld en Onderwijs meer in verbinding! Om te kunnen werken en leren is ruimte nodig. In de veranderende samenleving merk ik in toenemende mate dat het daarbij gaat om begrippen als: personaliseren, maatwerk, flexibiliteit, diversiteit, kleinschalig organiseren etc. Nog steeds......

  • Nieuwe ronde, nieuwe kansen…..

    Wat word ik blij van allerlei initiatieven en mooi sportnieuws van de afgelopen weken. De tijden zijn veranderd en zijn aan het veranderen. Plezier, passie en talent worden meer en meer erkend als bouwstenen van succes. In Amsterdam heeft de kraamkamer voor nieuwe onderwijsinitiatieven meer dan 100......

  • Het talent van de medewerker….

    Wat mij opvalt is dat in literatuur en organisaties het talent van medewerkers teveel wordt vastgepind op een bepaald aspect, terwijl talenten ook op andere vlakken liggen. Er wordt vaak gekeken naar harde functie-eisen; te weinig naar het potentieel van de persoon. Tijdens mijn vakantie......

  • Talent….

    Talent is een veelbesproken onderwerp. Dat is vaak in aanleg, al dan niet wat verstopt aanwezig in de persoon. In andere gevallen is er veel inzet nodig om het talent te laten groeien. Lang niet elk talent krijgt de kans zich te ontwikkelen. Dat zou......

  • “In beweging….”

    Wat ben ik blij dat er de afgelopen weken in de media zoveel aandacht is voor het anders organiseren van onderwijs. Op radio 1 ging het over de Nieuwste School en de democratische school, in de kranten staat veel over de rol van de leraar......

  • Start….

    Eindelijk is het zover. De website van Ruimte aan leren is in de lucht. Vanaf 1 april sta ik op eigen benen. Een nieuwe fase in mijn werkzame leven. Het voelt een beetje als bij de start van de eerste marathon die ik in Rotterdam......

  • Gezien bij Humberto Tan

    ‘Een paar weken geleden zag ik bij Humberto Tan een enthousiast verhaal van wiskundelerares Hester Vogels over de uitleg van wiskundige onderwerpen. Haar website: www.wiskunjeleren.nl‘...

Spreken deze publicaties u aan?

Laat uw reactie achter.