Motiveren en inspireren
Motiveren en inspireren
Op scholen heb ik op planmatige wijze met betrokkenen samengewerkt (co-creatie) aan onderwijs dat leerlingen en leraren motiveert. Prikkelen van nieuwsgierigheid en passie leidt tot bevlogenheid en onderwijs dat past binnen de tijdsgeest waarin leerlingen opgroeien en professionals werken.
Motivatie is essentieel voor leren. Wie gemotiveerd is, is geneigd meer tijd in het leren te stoppen. Hij of zij ontleent daar ook meer energie aan. De ‘self determination’ theorie van Deci en Ryan geeft ons het inzicht dat leerlingen iets kunnen doen doordat zij dit zelf willen. Dit omdat ze oprecht nieuwsgierig zijn, worden uitgedaagd of de overtuiging hebben van het belang van iets.
Zelfregulatie
De mate waarin een lerende is gemotiveerd, heeft invloed op de mate waarin zelfregulerend wordt geleerd.
Motivatie
De lerende zelf zorgt voor de intrinsieke motivatie. Goed onderwijs, goede docenten en een eigentijdse leeromgeving dragen hieraan bij.
Uitdaging en nieuwsgierigheid
Zonder emotie vindt er geen diep leren plaats. Nieuwsgierigheid oproepen (‘hé wat?’) en lerende uitdagen door ze te verrassen.
Veiligheid en vertrouwen
Voor motivatie is een veilige omgeving als basis nodig. Die bestaat uit een goede relatie en wederzijds vertrouwen.
Passie en bevlogenheid zijn nodig om te realiseren wat je graag wil. De wil om zelf te willen ondernemen. Wanneer je iets wil: ‘Make it happen’! Dat lukt in deze samenleving wanneer je samen kan werken en leren met anderen.
Om te leren is ruimte nodig. Ruimte in je hoofd en ruimte om je heen. Ruimte in je hoofd ontstaat wanneer je zelf keuzes kan en mag maken. Dat maakt je taakbetrokken en bevlogen om aan het werk te gaan. Er ontstaat dan eigenaarschap ten aanzien van het eigen leerproces.
Ruimte in de omgeving, de ruimte waarin wordt gewerkt, draagt ertoe bij dat de motivatie van leerlingen en professionals wordt vergroot. Wanneer je de ruimte verandert, verandert ook de sfeer waarin wordt geleerd. Er is meer ‘dan de bus opstelling’; er kan meer dan werken met stoeltjes met tafeltjes naast elkaar. Ik denk hierbij met aan de inspiratie die een presentatie van Dr. Dieter Breithecker mij gaf. In de praktijk brengend hoe de filosofie ‘bewegend zitten’ in de praktijk kan worden gebracht.
Bevlogenheid
Passie en bevlogenheid als instrument om anderen te inspireren en motiveren.
Autonome mensen en organisaties
Inspireren van leerlingen en professionals door deze in verbinding te brengen met (kennis van) anderen.
Samenwerken
De kracht van samenwerken leidt tot hogere opbrengsten en beter resultaat.
Professionele ontmoetingen
Voor het leggen van relaties zijn ontmoetingen noodzakelijk. Ontmoetingen dragen bij tot inspiratie.
Neem contact op om vrijblijvend te sparren.