Mooie afsluiting van module ‘7Principes van een rijke leeromgeving’

06 Nov Mooie afsluiting van module ‘7Principes van een rijke leeromgeving’

Begin november sloten we op het Calvijn, locatie de Meerpaal, met een groep leraren deze module van de CalvijnMeerpaalAcademy af. Deze CMA bestaat uit een aantal modules en werd alweer voor de 4e keer georganiseerdia1d. De laatste bijeenkomst staat steeds in het teken van het delen van opbrengsten. Het delen van ervaringen van de leraren met het maken en geven van lessen met een rijke leeromgeving.

De opbrengst gaf een heel gevarieerd beeld van wat leraren in de praktijk de 7 Principes in de les toepasten

  • Een lesopzet ‘Iedereen heeft talent’, met leeractiviteiten voor geschiedenis. Leerlingen konden hierbij kiezen uit een drietal activiteiten (meer vanuit structuur; tekenen of een verhaal schrijven). Door het maken van hun eigen keuze worden de leerlingen meer eigenaar van hun opdracht en hebben ze heel gemotiveerd gewerkt. 
  • In een andere geschiedenisactiviteit waren opdrachten versleuteld/verstopt in een QR code en werden de leerlingen in een digitale ‘escape-room’ geplaatst. 
  • Binnen de Nederlandse les had een leerkracht aandacht besteed aan het alfabet en de leerlingen in de sfeer gebracht door hen zelf voor de klas ‘in alfabetische volgorde’ te laten staan. Een mooi voorbeeld van het principe ‘statemanagement’. Leerlingen betrokken en nieuwsgierig te maken door het uit te dagen.
  • In een Engelse les heeft een andere leraar de leerlingen met muziek en beweging aanwijzende voornaamwoorden geleerd.     
  • In het leerdomein Dienstverlening&Producten heeft een leraar leerlingen bewust gemaakt van criteria voor het maken van een website en uiteindelijk met Mobirise de leerlingen hun eigen website laten maken. Leerlingen gingen in groepen aan het werk om zelf eerst criteria op te stellen; later werd dit met de hele klas samengebracht aan de hand van een website die klassikaal werd bekeken. 

dia2

Kortom een boeiende bijeenkomst met leraren die in feite werd samengevat dat de module heeft geleid tot meer bewustwording op het gebied van variatie aanbrengen in de les. De eigen rugzak extra gevuld met enkele ideeën hiervoor. De 7principes vormen voor de leraren geen ‘heilige graal’ zoals een van hen opmerkte, maar wel een zwemvest om te gebruiken bij het inrichten van lessen en het motiveren van leerlingen.

Het samen delen en bespreken van ‘good-practises wordt echter zeer op prijs gesteld. De leraren beaamden dat ze dit vaker moeten doen. En niet zoals nu aan het einde van de dag, maar bij voorkeur aan het begin. Het zorgt voor goede energie!

No Comments

Post A Comment