Mijn cirkel is rond

31 Mrt Mijn cirkel is rond

Na ruim 50 jaar heb ik een mooie reis door het onderwijslandschap beeindigd. De laatste jaren, vanaf 2015, heb ik mogen werken en bouwen aan mijn bedrijf Ruimte aan leren.De leerlingen heb ik in die jaren altijd als uitgangspunt van keuzes en handelen genomen.

Wat heb ik genoten van de kansen die op mijn pad kwamen en mij gegund werden. Van de samenwerking met vele collega’s, studie-en reisgenoten en klanten die mij opdrachten gunden. Vooral veel geleerd op reizen in binnen- en buitenland.

Daarbij kijk ik met plezier terug op de ontwikkeling van de Succesklas van de laatste jaren.
In 2018 begonnen Jan Bosscha (Balance4challenge), Errol Esajas (Sport Performance Center Rijnmond) en Willem van Dam ( Ruimte aan leren) op het voormalige IJsselcollege nu EYE College vanuit ‘de gelijke kansen alliantie’ met ‘de Succesklas’.

 We werkten met leerlingen in het Voortgezet Onderwijs die motivatieproblemen hadden, slechte schoolresultaten boekten, een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en moeite hadden met zelfregulering.

De kern van onze aanpak was deze leerlingen uit te dagen op het gebied van hun sociale, emotionele en fysieke weerbaarheid.
Rond thema’s als ‘creatief denken en doen’, ‘dans en beweging’, ‘fysieke uitdaging’ konden leerlingen zich bewust worden van hun eigen kwaliteiten, kracht en mogelijkheden.
Modules als ‘ritme en tekst’ en ‘koken’ sloten uitstekend aan op deze thema’s. Geweldig om te zien hoe leerlingen zich in een korte periode van 12 weken ontwikkelden en groeiden. Het effect op hun leerresultaten was enorm. Bij de kennismaking en intake stonden bijna alle leerlingen op zitten blijven, zakken of dreigde schooluitval. Over de 6 afgelopen jaren blijkt 87% van de deelnemers aan ons traject, na het behalen van hun certificaat, dat zij hun overgang weten te realiseren, hun diploma te halen of hun motivatie te hebben hervonden. Zie hiervoor ook: https://www.ruimteaanleren.nl/succesklas/

Na het ontwikkelen van de Succesklas op het VO ontdekten we dat de oorsprong van de leerproblemen al daarvoor op jongere leertijd ontstaan. Op een van de scholen, waar ik mocht meedenken over het vormgeven van hun onderwijs, ontmoette ik Rob Vos van MoveaHead. Dit was het begin van een mooie samenwerking waardoor de Succesklas nu ook voor het basisonderwijs is uitgewerkt en uitgeprobeerd.
Het gedachtengoed van Jelle Jolles gaf ons daarbij de bevestiging  dat bij kinderen in de vroege tienerjaren de signalen al richtinggevend zijn voor latere leer-en ontwikkelingsproblemen.

Diverse oorzaken zorgen ervoor dat jongeren (leerlingen en studenten van pakweg tussen de 10 en 27 jaar) zich ongelukkig en niet begrepen voelen, of vaak ook de anderen (de leraren en/of de omgeving) niet begrijpen. Ze hebben last van de druk van ‘erbij willen horen’, goede resultaten te boeken, of zelf ongemotiveerd zijn voor het schoolse leren en daardoor slechte resultaten halen.

Met dat  basisonderwijs  ben ik weer terug bij mijn eigen start van ‘mijn reis’ en is mijn cirkel nu rond. Rob Vos neemt met zijn bedrijf nu mijn inbreng over. Ruim 50 jaar geleden begon ik als onderwijzer bij het basisonderwijs in Rotterdam. Ik heb veel geleerd en genoten van alle mensen en collega’s met wie ik heb mogen werken. Dank voor al jullie inspiratie en vertrouwen.

Helemaal stilzitten past niet helemaal bij mij. Ik blijf als vrijwilliger in mijn rol als coach vooralsnog actief bij de BuzinezzClub; ben beschikbaar als freelancer in de vorm spreker/inspirator, of als ‘Critical Friend voor het managers binnen (school)organisaties, of als coach bij individuele ontwikkeling. Maandelijks zal ik voorlopig  nieuwe blogs op deze website toevoegen.

Nieuwsgierig, of meer weten: stuur dan een e-mail naar info@ruimteaanleren.nl

Hartelijke groet,

Willem van Dam

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.