Lockdown en Ruimte aan leren

11 Jan Lockdown en Ruimte aan leren

IMG_9652IMG_7704Voor de tweede keer zijn we geconfronteerd met de gevolgen van een lockdown. Dat vraagt veel energie om ‘de ballen in de lucht te houden’.  Gisteren sprak ik een echtpaar die beiden werkzaam zijn in de onderwijssector. Hij als docent in het MBO en zij als groepsleerkracht in het basisonderwijs. Ze spraken over de effecten van on-line werken voor leerlingen en henzelf als docenten. Zij ervaren on-line werken als een toename van de werkdruk. Het vraagt een andere manier van voorbereiden, plannen, on-line werken en interactie met de leerlingen/studenten maar vooral ook meer nazorg. Extra vragen beantwoorden via de mail of een extra  video-gesprekje.

Met Ruimte aan leren heb ik natuurlijk ook te maken met de beide lockdowns. Ik ervaar dat het meer vraagt van je creativiteit, flexibiliteit en loslaten van de ‘controle’ over het proces. Dit natuurlijk zonder dat de kwaliteit er onder te leiden heeft. Zo lukte het tijdens de eerste lockdown de Succesklas goed af te sluiten.                                 
We hadden een spetterende on-line afsluiting met pitches van de leerlingen. Daaraan vooraf waren er on-line contactmomenten.
Deze hebben bij elkaar meer tijd gekost dan ‘gewone’ fysieke bijeenkomsten.

IMG_9730Positief vond IMG_9627ik echter dat de intensiteit van de on-line contacten en gesprekken dieper gingen. Dat gaf mij vreemd genoeg echter meer energie!
Ook met de andere projecten deed ik dezelfde ervaring op. Meer tijd kwijt en wel meer voldoening rond de begeleiding van teams bij hun onderwijskundige vraagstukken.

Nu, tijdens de tweede lockdown zijn we voor de Succesklas meer tijd kwijt aan het aanpassen en praten over de planning. Meer tijd kwijt aan het organiseren. De on-line contacten en gesprekken vormen wel een beloning voor deze inzet. We houden vol  en kijken uit naar wat deze mix tussen fysieke uitdaging en on-line werken gaat opleveren.  Daarnaast probeer ik veel te wandelen en in beweging te zijn. Onderweg te genieten van ‘de kleine dingen die het verschil ma ken’ in de omgeving! Het stimuleert mijn denken en hopelijk blijven we gezond!

Mijn lezers wens ik in 2021: Houd vol en stay safe!                                                                                                Foto’s: Willem van Dam

Groet,

Willem van Dam

Meer hierover weten of  een keer met mij sparren over ‘genereren van energie’, ‘Succesklas’ of  ‘onderwijskundige vraagstukken’  neem dan contact op.

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie (of stuur een email naar: info@ruimteaanleren.nl)
– zet een vinkje bij ‘ ik ben geen robot’
– en submit

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.