Implementeren en leren(d) veranderen

26 Jan Implementeren en leren(d) veranderen

IMG_1977

                       beeld: Nico Tournier

De laatste weken kreeg ik meerdere keren met vragen in aanraking die te maken hebben met implementatie van verandering. Nieuwe routes worden ingeslagen, of een nieuwe koers is bepaald. Hoe kan ik dan mijn mensen mee in beweging krijgen.

Soms vraagt een schoolleider zich af: ‘op welk moment betrek ik mijn medewerkers bij de schoolontwikkeling’, of vraagt een teamleider: ‘hoe ga ik om met de werkdruk die binnen mijn team wordt ervaren. Belast ik mijn teamleden niet teveel wanneer ik hen laat meedenken?’

Mijn opvatting, ontstaan uit diverse ervaringen in het begeleiden van veranderingsprocessen, is in elk geval dat je professionals het beste van meet af aan kan laten meedenken. Het liefst alle docenten op basis van hun know-how, affiniteit en betrokkenheid.

Actueel is de discussie hoe het onderwijs er in 2032 uit moet zien. Alle voors en tegens zien we in de media langskomen. Het is in elk geval een aanleiding om onderwijsprofessionals te laten nadenken over hun (nabije)toekomst. Voer daarmee een dialoog over het waarom en waartoe het anders zou mogen.

Het gaat daarbij dan om visie en ambities. En wat betekenen deze straks voor mijn handelen en gedrag als professional in mijn werk met leerlingen/studenten. Wat doe ik misschien al en wat zou ik mogelijk moeten bij- en/of afleren?

Willen scholen slagen hun visie en ambities te realiseren, dan valt of staat dit met draagvlak en betrokkenheid. Hoe doe je dat dan. Voor de implementatie is het belangrijk de medewerkers zo vroeg mogelijk te betrekken. Besteed zorg en aandacht voor heldere communicatie. Nodig medewerkers uit mee te denken, vraag welke kansen zij zien. Wat het voor hen mogelijk aantrekkelijk maakt. Waar zij zich dan (mede) eigenaar van willen maken. Maak vervolgens samen concrete actieplannen en ga aan de slag. Ook al gaat dat met vallen en opstaan. Qua leidinggeven aan het proces helpt het enorm wanneer de koers steeds voor ogen wordt gehouden.

Impenergie en passielementatie van verandering is een complex proces met veel facetten. Het helpt wanneer dit kan plaatsvinden in een cultuur waar fouten mogen worden gemaakt om van te leren. Dan ontstaan er kansen om gedrag en handelen te veranderen. Dan gaat het lukken, ook op weg naar 2032 met nieuwe vaardigheden als mediawijsheid en burgerschap, de nieuwe domeinen en de focus op de praktische toepassing.

Ik werk graag met u samen om stappen daartoe te realiseren.

Groet,

Willem van Dam

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment