Geweten(loos)?

13 Jul Geweten(loos)?

De gebeurtenis van de aanslag op Peter R. de Vries van afgelopen week heeft veel reacties opgeroepen. Wat mij opviel was dat de jongste van de opgepakte mogelijke daders als ontvankelijk voor de criminaliteit werd gezien. Met als oorzaak enkele ongelukkige jeugdjaren als basis voor zijn afglijden. 

De hang naar zelfbevestiging door te willen slagen als rapper deed mij denken aan een van de jongens van de Succesklas dit jaar.
In die setting werken wij op het reguliere VoortgezetOnderwijs met jongeren aan hun mentale, sociale en fysieke weerbaarheid. Jongeren die het op school moeilijk hebben. Ze worden niet altijd begrepen door hun docenten en/of hun omgeving. Mede daardoor maken ze onhandige keuzes.
Ook deze jongeren zijn kwetsbaar en reageren tegendraads. Staan (nog) niet open voor reflectie.

KLHX9796In een periode van 12 weken werken we met de leerlingen aan een route/traject van ‘wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik’. Jongens en meiden die zich laten beïnvloeden door de verleidingen van gamen, straatcultuur en eigen regels. Sommigen zijn afgestroomd van een hoger niveau. Hun zelfbeeld is daardoor niet altijd positief.

De jongen  aan wie ik moet denken, viel op in de workshop ‘tekst en ritme’. Vooral de ‘drillrap’ had zijn interesse. Hij had al eerder (herhaaldelijk) laten weten later zijn geld wel op straat te verdienen. Regelmatig zocht hij de grenzen op. In de eerste bijeenkomst koos hij ervoor om uit de klas te vertrekken; kwam hij vervolgens niet altijd opdraven, maar wanneer hij er was wilde hij graag laten zien dat hij het wel kon.
Het ritme/de beat had hij met onze co-trainer, Joshua Concincion (zie foto), snel gevonden. Hij ging zelf een drillrap maken. Wilde de tekst echter niet delen. Daarover zijn we in gesprek gegaan… Toeval of niet, zijn oudere zus had twee jaar geleden ook de Succesklas gedaan en goed afgesloten. Ik vroeg hem of hij de raptekst aan zijn zus zou willen laten horen. Dat zou hij niet doen. Voor zijn eindpitch liet hij mij weten dat hij toch een andere raptekst had gemaakt. Geen drillrap! 

Wij ervIMG_1381aren hoe belangrijk het is dat deze jongeren de ruimte krijgen om keuzes te kunnen maken. Dat ze, uitgedaagd door vragen en opdrachten, gaan nadenken over zichzelf. Hoe ze handelen en wat ze daarbij voelen. Dat fouten bij ons leermomenten zijn. Hoe belangrijk is daarbij de relatie en de verbinding die de jongeren met zichzelf en met ons aangaan.
Genereren van wederzijds vertrouwen binnen een veilige omgeving helpen daarbij. Inzicht krijgen in wat je drijfveren zijn bij het handelen in je leven.
Het resultaat van de beide Succesklassen in dit schooljaar 20-21 was prima! De inspanningen van de leerlingen, de trainers van Ruimte aan Leren (waar nodig in samenspraak met mentoren) leverden een positieve score op van 84% op het behalen van hun diploma of overgang.  

Zou Delano baat hebben gehad bij de Succesklas. Zou hij minder gewetenloos hebben gehandeld?

Meer weten over de Succesklas of rond dit thema een keer sparren: stuur dan een e-mail naar info@ruimteaanleren.nl

Met dank aan Jan Bosscha, groet, Willem van Dam  

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.