Beleid uit het verleden als kans voor de toekomst? 

29 Apr Beleid uit het verleden als kans voor de toekomst? 

In de bijna 50 jaar dat ik in de onderwijssector werkzaam ben zijn er in het onderwijssysteem echte weinig wezenlijke wijzigingen merkbaar.
Wanneer ik morgen voor de klas zou staan, heeft het Digibord het krijtbord vervangen. Wordt er regelmatig gebruik gemaakt van laptops of andere devices. Daarnaast liggen er op de werktafel van scholen veelal herkenbare vraagstukken: hoe doen we recht aan gelijke kansen; wat gaan we doen om de slechte taal- en reken resultaten aan te pakken; hoe kunnen we voldoen aan de kwaliteitseisen; op welke manier kunnen we vorm en inhoud geven aan passend onderwijs voor elk kind; hoe houden we onze leerlingen gemotiveerd tijdens onze lessen en zo kan ik nog wel even doorgaan!q

Weinig nieuws denk ik dan. Daarbij zie ik ook wel dat in de loop der jaren allerlei maatschappelijke vraagstukken op het bordje van scholen terecht zijn gekomen en deze maar in het lesrooster op te nemen. Dan denk ik  bijvoorbeeld aan: veilige school, pesten, mediawijsheid, gezonde leefstijl, discriminatie, leerlingvolgsystemen.
Allemaal onderwerpen die veel tijd en energie van leraren vragen en daarmee het onderwijs onder druk zetten. Het leidt af van waar het over zou moeten gaan: aandacht voor de basisvakken rekenen taal en lezen binnen een pedagogische rijke leeromgeving. Daarbinnen worden leerlingen uitgedaagd om hun grenzen te ontdekken, fouten mogen maken om daarvan te leren. Kortom maatwerk en aandacht voor iedereen.

Begin deze maand sprak ik met de founders van Move-ahead. Zij vertelden enthousiast dat binnen hun 1+1=3 aanpak, die zij vooral in het PO uitvoeren, het kind centraal wordt gesteld. Een mooie basis om samen met ons verder te verkennen welke verbindingen dit mogelijk maakt.
Bij de Succesklas binnen het VO (zoals op het IJsselcollege) gaan we namelijk ook uit van de leerling. Alles draait daarbij om hen. Wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Stukje bij beetje ontstaat in gesprekken met hen het besef dat ze er mogen zijn.
We hanteren bij de Succesklas het principe vanuit persoonlijke interesses voor kunst, creativiteit, dans, muziek& ritme, fysieke uitdaging en zelfs koken, je op weg kan worden geholpen bij het ontdekken van eigen identiteit.

Wellicht ligt daar ook een kans om in te spelen op de kloof tussen PO en VO.  Dit naast, of in samenspraak met goede initiatieven als de tienerschool om daarmee tegemoet te komen aan de natuurlijke groei en ontwikkeling van jongeren. Een oplossing ook voor het uitstellen van het schooladvies.

Groet,

Willem van Dam

Meer hierover weten of  een keer met mij sparren over ‘genereren van kansen’, zelfregie, ‘Succesklas’ of  ‘onderwijskundige vraagstukken’  neem dan contact op.

Wilt u een reactie plaatsen?
– stuur dan een email naar: info@ruimteaanleren.nl

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.