….Yes….! Een geslaagde conferentie betekenisvol leren.

10 Mrt ….Yes….! Een geslaagde conferentie betekenisvol leren.

 

unspecifiedDe afgelopen dagen vond de kick-off van ons Erasmus+ project Motivating Meaningful Education plaats in Tallinn. Een internationale conferentie
met leraren, schoolmanagement en inspectie uit 4 landen. Wat heeft dit aan iedereen veel Inspiratie en energie gegeven.

Voor een groep van 26 personen was dit een eerste werkconferentie in een reeks van 3. Rond het thema 21th Century Skills en de 7 principes van een rijke leeromgeving is er hard gewerkt. We zijn op interactieve wijze gestart met een gezamenlijke mindset. Het concept en ideeën om de methodiek in de omgeving van de eigen school te kunnen realiseren. Op praktische wijze heeft de groep kunnen ervaren wat er gebeurt wanneer je in een actieve setting kennis deelt en construeert. Natuurlijk begon de conferentie eerst wat aarzelend. Deelnemers uit verschillende delen uit Europa ontmoetten elkaar voor de eerste keer.

Direct aan de slag dus met een eerste opdracht. Dit zette meteen de toon voor een proces van ‘learning by doing’.

 

 

 

 

sfeerbeelden vlnr: de start……                                na de eerste opdrachten …….                                      en op de tweede dag 

De eigen inbreng van de deelnemers maakte hierbij echt het verschil. Praktische kennis en werkwijzen werden gedeeld. De sfeer die de hele conferentie kenmerkte was er een van opennaamloosheid, vertrouwen en wederzijds respect.

Een belangrijke basis kwam uit de antwoorden op de vragenlijst voor leerlingen. In deze eerste conferentie betrof dit vooral de vraag: wanneer jij het voor het zeggen zou hebben, hoe zou dan een les of leeractiviteit er uit zien? (geef een korte beschrijving van: wat gebeurt er dan, of hoe ziet zo’n les er dan uit) (zie sheet ‘outcomes’)

Wat kunnen leraren doen om hun leerlingen te motiveren; wat kunnen zij doen om aan te sluiten op leerstijlen, leervragen en leerbehoeften. Een vraagstuk dat zowel in Estland, Roemenië, Bulgarije en Nederland leeft. Met de ervaring van de deelnemende leraren hebben we ideeën uitgewisseld over hoe leerlingen in de sfeer kunnen worden gebracht, worden geprikkeld en/of uitgedaagd.

Uit Nederland waren Jessie de Vogel van de Meerpaal, Calvijn uit Rotterdam en Rob mindap-rob-samenvatting-2-en-3-maart-tallinnde Vrind van het KWIC uit den Bosch aanwezig. Een mooie samenvatting van thema’s uit deze conferentie is te zien in de mindmap van Rob.

Alle deelnemers gaan de komende weken aan de slag met een persoonlijk plan om nieuwe kennis, ideeën en ervaringen uit te proberen. Belangrijk platform daarbij zijn de Communities of Practise die in en rond elke deelnemende school wordt ingericht.

img_1772Aan het einde gaven de deelnemers aan erg tevreden te zijn over de opbrengst van de conferentie. De doelen en de door deelnemers vooraf aangegeven verwachtingen zijn in hun ogen  volledig gehaald.

De voorbereiding en de samenwerking tussen RBGroup (Ruud en Peter) en Ruimte aan leren (Willem) is prima bevallen!

Groet,

Willem van Dam

 

(wanneer u een keer wilt sparren, of meer weten over het project “motivatie en betekenisgericht leren “, neem gerust contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment