Werenfridus opent haar ‘gedroomde’ school

18 Okt Werenfridus opent haar ‘gedroomde’ school

Afgelopen vrijdag wasimg_2337 ik aanwezig bij de opening van hun totaal vernieuwde gebouw. In 2012 mocht ik aan het langdurige proces van het tot stand komen hiervan een bijdrage leveren. Na een kick-off met het hele personeel, een groep leerlingen en ouders hebben we gewerkt aan het realiseren Onderwijskundig Programma van Eisen.
Belangrijk element hierin: het ruimte-relatieschema, zeg met ‘het vlekkenplan.dia3

Teruglezend in het OPvE las ik: “de gedachte hierbij was de school als een dorp(sgemeenschap). Een school waarin ontmoeten een belangrijke functie heeft. Als een dorp met een dorpsplein met een straat waarin een aantal herkenbare ‘huizen’ staan. Hierin kan kennis worden opgedaan en worden geleerd. Deze huizen kenmerken zich door ‘openheid’ maar ook door kleinschaligheid”. 

Nieuwsgierig reisde ik af naar Hoorn. Op welke wijze zou ik elementen hiervan in de uiteindelijke realisatie terug kunnen herkennen. Het resultaat bleek verbluffend. Bij het warme welkom van de schooldirectie Hans Peeters en Ton Hendriksimg_2336en werd ik al snel herinnerd aan het plan. Ditimg_2334 bleek voor hen leidend te zijn geweest bij de realisatie. Meteen al buiten bij de aanblik van de gevel zag je verschillende daken die het beeld oproepen van de diversiteit aan huizen in een straat. En naar binnenlopend viel mijn oog op het leerhuis’ Maatschappij’. Zo zijn alle leerhuizen herkenbaar aanwezig.

 

De entree loopt door naar een grote centrale ontmoetingsruimte. Deels gelegen onder het atrium. Vanuit de gedachte dat dit een groot (dorps)plein moet zijn met als functie: elkaar (leren) kennen en zorg voor elkaar.  Leggen van relaties als basis voor samenwerken.  Architect Roggeveen heeft op basis van het vlekkenplan een schitterend gebouw ontworpen waarin en historie en toekomst samenkomen.  De Stichting Onderwijshuisvesting in Hoorn mag trots zijn op dit gebouw met een toekomstbestendig karakter.

 

Groet,
Willem van Dam

logo

 

 

No Comments

Post A Comment