Vraag het de leerling……

14 Nov Vraag het de leerling……

All I learn is

Via de media werd ik getriggerd door bijgaand plaatje (LinkedIn) en aandacht voor dit thema.
Wat betekent dit mogelijk voor ons als ouders, mensen, leraren en hoe voorkomen we onze valkuil(en).
Ik heb wel even moeten nadenken of ik, door dit thema aan te raken, niet zelf in een valkuil stap.

Met mijn blog wil ik in elk geval een dialoog op gang helpen waardoor we ons (meer?) bewust zijn van ons dagelijks handelen.
Het is hiervoor nodig dat wij ons goed met de kinderen zelf verstaan. Wat willen zij eigenlijk zelf?
Kinderen weten dat vaak verrassend goed. Al lang voordat wij hen in ons onderwijssysteem tot makke schapen proberen te maken.
Uit onderzoek van o.a. John Hattie weten we dat het stellen van vragen leerlingen juist uitdaagt tot actie.
En actie is nu eenmaal iets wat dichtbij de ontwikkeldrang van de leerlingen ligt. Het effect van het stellen van vragen neemt toe wanneer de leraar luistert naar de antwoorden en oplossingen (Trouw, interview met Hattie door Marijke de Vries, 12 november jl.)

Door het (leren) stellen van vragen en kunnen maken van keuzes worden leerlingen toegerust voor het leven later. Het draagt bij aan het ontwikkelen van het zelfbewustzijn.
Leerlingen ervaren dat, wanneer zij zelf met vragen kunnen komen, dit vaak veel interessanter is dan de aangedragen lesstof die op dat moment op het programma staat.
In de onderwijsbijlage uit het AD van 17 oktober jl. las ik: “In de wereld waarin antwoorden zo gevonden zijn, gaat het vooral om het stellen van de juiste vragen…..”
Vragen als bijvoorbeeld: ‘waar gaan we dit jaar naar toe op excursie’?; ‘wat doen onze zintuigen en welke rol speelt onze huid bij het waarnemen?’, ‘wat zou jij doen wanneer een dag de baas was van de redactie van de krant’
Dit sluit aan bij de behoefte van leerlingen. Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en hebben zowel naast onhaalbare dromen ook realistische ideeën.
In plaats van het doceren, de anderen uitleggen wat hoe iets werkt, helpt het de leerlingen te motiveren wanneer leraren erin slagen de nieuwsgierigheid bij hen op te roepen. Hoe houden we daarin de juiste balans.

Wellicht helpt het om wat zelfonderzoek te doen. Stel u zelf de komende weken eens de vraag wat u uitdaagt, op welke wijze u het meeste leert of, in beweging wil komen? Veel plezier met deze opdracht. Reacties/vragen verneem ik graag!

Met een nieuw whitepaper, begin 2016, ga ik verder op dit onderwerp in!

Groet,

Willem van Dam

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’ 
– en submit 
Bedankt!
No Comments

Post A Comment