Sustainable Education

26 Feb Sustainable Education

Fysieke training bij het SPC

Bijna 5 jaar geleden al weer ben ik begonnen met mijn bedrijf ‘Ruimte aan leren’. Sinds die tijd heb ik veel te maken met vragen op het gebied van motivatie en het ‘in de juiste leerstand of werkstand’ krijgen van jongeren. Via mijn bezigheden als vrijwillerscoach bij de BuzinezzClub is dat bijvoorbeeld het geval. Daar kom ik jongeren tegen die vaak niet goed begrepen zijn door hun leraren op school, of een verkeerde afslag hebben genomen. Jongeren die wat meer pech hebben gehad. Veel van ‘de members’ zoals ze daar heten zijn zeer talentrijk. Door gesprekken met hen heb ik ontdekt dat deze talenten vaak niet zijn gezien. Soms zijn ze gediagnosticeerd met ADHD, dyslectisch of dyscalculisch of andere etiketten. Dat klinkt aardig en lijkt scholen, of soms ook de leerlingen zelf, te legitimeren tot het niet nemen van de verantwoordelijkheid om hier extra werk in te steken. Ik ken ondertussen vele verhalen en degenen die mijn blogs volgen herinneren zich dat wel. Het lijkt erop dat we veel talenten verspillen en er niet goed in slagen het onderwijssysteem als zodanig te verduurzamen zodat dit een plek wordt waar elke leerling kan slagen!
Bij een van de NPOop1 programma’s zag ik een treffend voorbeeld voor hoe het wel eens mis kan gaan, of hoe leerlingen kunnen afhaken. Bart Chabot was daar gast i.v.m. zijn boek ‘de Hand van mijn vader’. Hij vertelde daar dat hij het in zijn schooltijd niet altijd gemakkelijk heeft gehad (hij erkende ook zelf niet direct de gemakkelijkste leerling te zijn geweest). Op een dag moest hij als 14 jarige jongen een opstel schrijven bij het vak Nederlands. De leraar kwam achter hem staan en bekeek zijn werk. Nam dit vervolgens naar voren in de klas, vroeg om aandacht en sprak de woorden: “kijk jongens dit is het handschrift van een psychopaat”

img_5751

Creatief denken en doen

Via het project van ‘Gelijke kansen Alliantie’ mochten wij een project Op het IJsselcollege opzetten om leerlingen van 4HAVO te
ondersteunen bij hun sociale, mentale en fysieke weerbaarheid.  Op verzoek van de school n
amen we hierbij ook jongens en meiden uit 4Mavo mee om zich met dit traject voor te bereiden op hun eindexamen. Ondanks het feit dat deze jongeren er beroerd voorstonden hebben deze leerlingen de weg naar boven gevonden. Bijna allemaal (85%) geslaagd in hun opzet  om over te gaan, of hun examen te halen. Een traject waardoor we door de vorm en uitvoering leerlingen blijkbaar weten bewust te maken van hun aanwezige talenten. Belangrijke factor hierbij vinden wij een goede samenwerking tussen leerlingen, ouders, school en hun omgeving. Daar is nog wel een slag in te maken.

Afgelopen week op het Koning Willem 1 College in het kader van Sustainability gewerkt aan motiverende en betekenisvolle leersituaties en leeromgevingen.In het project werd de hele week gewerkt aan ‘the whole school approach’. Het mooie vond ik dat leraren van Infenza (kleuters), Primera (basisonderwijs) en Secundo (voortgezet onderwijs) met elkaar binnen dit project met elkaar samenwerkten om hun leerervaringen te verrijken met nieuwe inzichten en ideeën

verhaal van Lyke

Dia15Mijn eigen bijdragen bestonden uit het verhaal over de Succesklas van het IJsselcolege en ‘de 7 Principes van een rijke leeromgeving’.  De ‘Tussenstap’ als voorbeeld, van hoe het KW1C omgaat met leerlingen die in de knel raken, sloot hierbij prima op aan. Studente Lyke legde ons in prima Engels wat dit haar met deze aanpak heeft opgeleverd. In feite zit dit project op het MBO tussen leeftijdscateg
orieën van de Succesklas en de BuzinezzClub in. Drie prachtige voorbeelden die er toe bijdragen dat leerlingen hernieuwde kansen krijgen om hun doelen te realiseren. De school uit Italie laat zien dat je vanuit alle niveau’s en invalshoeken kunt weken aan het verbeteren en het verduurzamen van je onderwijs. Dit vooral ook om er een bijdrage te leveren aan een leefbare samenleving met oog voor de eigen verantwoordelijkheid en regie.

Groet,

Willem van Dam

Wanneer u een keer met mij wilt sparren, een dialoog voeren over ‘Het verduurzamen van het onderwijs op jouw school’, neem dan contact op. ‘Het zijn de kleine dingen die het verschil maken’
Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie
– zet een vinkje bij ‘ ik ben geen robot’
– en submit

 

No Comments

Post A Comment