Persoonlijke identiteit

16 Jul Persoonlijke identiteit

Afgelopen week raakte ik in gesprek met Leanne. Het ging daarbij om wie ze is, hoe het in haar leven gelopen is. Zij haakte al jong af op school. Ze voelde zich niet begrepen door haar leraren en vond het dodelijk saai. Het dwingende van ‘het moeten’ brak haar op. Ze wilde ook eigen keuzes kunnen maken.
Dat heeft ze dus gedaan toen ze 16 jaar was.… en hoe! Haar zoektocht bracht haar in het buitenland. Tijdelijk gewerkt en gewoond in steden alsdia5 New York en Parijs. 
Heeft daar haar eigen identiteit verder ontwikkeld. Daarvoor heeft zij tijd en ruimte genomen.
Natuurlijk gaat zoiets gepaard met vallen en opstaan. Opleidingen als Fashion&Design, Detailhandel wel begonnen, maar niet afgemaakt. Op haar 22ste moeder geworden van een prachtige dochter. Nu, een paar jaar verder, maakt ze haar eigen sierraden en is ze eigenaar van een eigen webshop. Ze heeft balans en haar eigen ritme gevonden. Naast haar webshop gaat ze het komende jaar ook een MBO-opleiding Marketing volgen. Deze keer wil ze haar diploma halen. Ze weet nu waarvoor ze dit moet doen. Belangrijke succesfactoren voor haar zijn: motivatie, ruimte en structuur. Tijdens mijn vrijwilligersactiviteiten op de BuzinezzClub liet ze dat ook prima merken. In de ochtend ging het gesprek met de groep over nakomen van afspraken en op tijd komen. Met haar trainer/coach zat ik tussen de middag in gesprek en waren we de tijd uit het oog verloren. Op een mooie manier liet ze blijken dat ze dit niet netjes vond en haar en de groep te lang lieten wachten. Over congruentie gesproken. Een leermoment dat we, na onze excuses te hebben aangeboden, met de hele groep konden delen.
Het verhaal van Leanne sluit 42292000_1960994037293731_2430968231318519808_naan op het verhaal waar Stichting Groos aan werkt. Na een inspirerende ‘heisessie’ mocht ik met de initiatiefnemers afgelopen weekeinde reflecteren op hun opbrengsten. Hun doel is om in augustus 2020 in het Rotterdamse een nieuwe school te starten met een vernieuwend concept. Als ouders en onderwijsprofessionals lopen zij met hun kinderen vast in het onderwijs. Zij vinden dat er in het huidige onderwijs te weinig tijd en ruimte is voor het maken van eigen keuzes en persoonlijke identiteit. Hun zoektocht langs vernieuwende concepten uit het verleden en heden leidt tot een verfrissende aanpak.
Aansluiten op de leerbehoefte van kinderen in de vorm van levensecht leren. In hun visie is het binnen en buiten de school leren een belangrijk uitgangspunt. Leren van leraren en met elkaar. Bij dit leren worden ook experts en ouders genoemd binnen de leergemeenschap van de school.
Iets wat Groos beschrijft onder de noemer van ‘hybride leren’. Zij vinden het belangrijk dat een kind leert wie het is, wat hij/zij kan en wil. Onderwijs en ontwikkeling gaat om de totale ontwikkeling van de persoon, wat is je identiteit, met talenten, interesses, valkuilen en uitdagingen. Vraaggestuurd leren naast structuur momenten als ‘rust en vrede’. Leren in samenhang met aandacht voor vakken als lezen, taal en rekenen. Inspirerend om de ontwikkeling van deze school te mogen meemaken.
Groet,
Willem van Dam
Wanneer u een keer met mij wilt sparren, een dialoog voeren over ‘persoonlijke identiteit’, neem dan contact op.

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie
– zet een vinkje bij ‘ ik ben geen robot’
– en submit

No Comments

Post A Comment