‘Over de drempel’…. make it happen! (ondernemerschap en onderwijs)

29 Dec ‘Over de drempel’…. make it happen! (ondernemerschap en onderwijs)

Naamloos

Afgelopen jaar ben ik begonnen als ondernemer en zelfstandig professional in de onderwijssector.
Wat een leuk en bijzonder jaar is het toch geworden. Werken als ondernemer vraagt andere competenties en vaardigheden dan wanneer je in een grotere organisatie werkt.

  • Ik ben me nog meer bewust geworden aandacht te geven aan de kleine dingen die er toe doen;
  • Je dient alert te zijn op actuele ontwikkelingen; het zien van kansen en maken van verbindingen;
  • Hoe belangrijk is daarbij ook de kracht van persoonlijke relatie en communicatie

Het ondernemerschap biedt ook veel nieuwe kansen vanwege slagvaardigheid, korte lijnen en het nemen van (in mijn ogen verantwoorde) risico’s.

Tegelijkertijd verandert de maatschappij in een rap tempo. En dat niet alleen doordat de jaren verstrijken. De mensen blijven zelf vernieuwen en dingen bedenken. In de komende jaren zullen (technologische) ontwikkelingen ons wederom verbazen. Wat moeten kinderen die nu geboren worden leren? En wat moeten zij wanneer ze in 2032 van school komen, kennen en kunnen?

Een recente ervaring: Begin december mocht ik een kijkje nemen in deduurzaamheidsfabriek  Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Van Rein Meester (voorzitter van de coöperatie Ontwikkeling Leerpark) kreeg ik een rondleiding en toelichting. Ik ben onder de indruk van de manier waarop bedrijfsleven en onderwijs hier samenwerken. Er is nagedacht vanuit een toekomstvisie en een oplossing gevonden om innovaties en leren aan elkaar te verbinden. Natuurlijk valt er nog veel op te pakken en te verbeteren. De setting is er!

De veranderingen vragen van het onderwijs dat zij zal veel meer moeten anticiperen en meebewegen met de veranderingen. Dit vraagt om lef en moed om dingen anders te doen.
Met mijn eigen ervaringen van dit jaar heb ik de afgelopen dagen met hernieuwde blik gekeken naar het onderwijs en de manier waarop dit wordt georganiseerd.

Mijn conclusies: Over de drempel naar 2016 wordt er van leraren en onderwijsmanagers meer ondernemend gedrag gevraagd. Managers op het gebied van werving en selectie van leraren, maar ook in het aandragen van ideeën, het coachen en het faciliteren van ontwikkelingstrajecten. Lees en ga met elkaar in gesprek over de toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied, zowel inhoudelijk en pedagogisch/didactisch als op het gebied van leiderschap.

Duurzaamheidsfabriek zoneLeraren zullen meer afspraken met elkaar moeten maken over concreet te realiseren resultaten, nieuwe dingen te ondernemen en daarbij ‘out of the box’ durven te gaan. Belangrijk is daarbij de kracht van de relatie. We zullen ons echt moeten verdiepen in de nieuwe generatie. Leerlingen en studenten groeien op in een nieuwe wereld en denken anders; sluit daarom dus aan bij hun behoeften. Hoe kunnen we voorkomen dat het LAKS een meldpunt kan openen: ‘Help! Mijn docent is digibeet’.

 

Ik wens alle lezers veel succes straks ‘over de drempel’ van 2016, en werk graag met u samen om stappen daarvoor te realiseren.

groet,

Willem van Dam

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

 

No Comments

Post A Comment