Onderwijslente

21 Mrt Onderwijslente

Lente staat voor fris en nieuw; nieuwe dingen doen, dingen anders doen, genieten van kleine dingen, het nieuwe leven.2012-koeiendag-dans

Veel mensen ruimen hun huis op, of zijn bezig met hun tuin. De koeien mogen weer de wei in. Op het journaal zag ik hoe blij ze waren om naar buiten te mogen. Ze huppelden van plezier.

Lente wordt vaak aan zaken gekoppeld waar in het begin iedereen blij van lijkt te worden. Helaas is dat op den duur niet altijd het geval. De onbevangenheid verdwijnt dan als sneeuw voor de zon en mensen slaan op de vlucht. Uit nood op weg naar een nieuw begin.

IMG_2468Vorige week stond ik even langs de tennisbaan te kijken naar een tennisclinic. Leerlingen van groep 8 waren met vreselijk veel plezier bezig aan hun eerste kennismaking met de tennissport. Ik heb staan genieten van de passie van de tennisleraar Rene. Hij wist de kinderen met zijn enthousiasme enorm te motiveren en nieuwe dingen te leren.

De leerkracht zat er ook te kijken en leek gevangen in haar eigen patronen. Ze vertelde dat ze na het tennis met de leerlingen op school nog geldsommen ging maken. Aan het werk met lastige rente berekeningen; die stonden in het boek.

Wat een kansen zag ik om het anders te doen. We filosofeerden samen even hoe het anders zou kunnen. Procenten koppelen aan de tennisles. Aanhaken bij hun enthousiasme en plezier in de tennisles. De leerlingen dan vragen stellen over hoeveel procent van de ballen ze wisten te raken. Filmbeelden laten zien van een tenniswedstrijd tussen twee toppers. Beelden gebruiken van analyses van percentages goed geslagen ballen, eerste services, zelf sommen daarover laten maken enz.

Wat kan je doen om je onderwijs betekenisvol te thumb_voorjaar-300x201_1024maken? Gewoon door het boek eens los te durven laten door de inhoud anders te gebruiken. Koppel de inhoud maar eens aan dingen die in het dagelijks leven spelen.

Er stond ook nog een les werkwoordspelling op het programma. Wat een kans om de leerlingen te vragen over het tennis te schrijven. Geef ze de gelegenheid zelf een keuze te maken om een rap, of een verslag voor de schoolkrant, een gedicht, of een stripverhaal te schrijven. Ik hoor de vragen al: ‘juf hoe schrijf je getennist…..?

Voldoende materiaal lijkt me om hieruit de spellingles te kunnen geven. Doe het eens anders. Doe eens iets nieuws. Gebruik het plezier van leerlingen dat ze hebben bij het doen van nieuwe dingen. Geef ruimte aan leren. Dat kan zowel in het basis- als voortgezet onderwijs.  IMG_2248

Vorige maand was ik bij het IPON. De vakbeurs voor onderwijsinnovatie en ICT. Daar zag ik leerlingen op de beurs kennismaken met nieuwe dingen. Robotica, 3D printing, werken in een klas van de toekomst. Bewegend zitten en leren. Ook hier voelde en zag ik het plezier. Mijn oproep aan alle leraren….. Laten we er met elkaar een mooie onderwijslente van maken!!

Groet,

Willem van Dam
(wanneer u een keer wilt sparren, of weten op welke manier ik met leraren werk om ze te helpen hun lessen anders te organiseren, neem gerust contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment