Nieuwe ronde, nieuwe kansen…..

31 Aug Nieuwe ronde, nieuwe kansen…..

IMG_1411Wat word ik blij van allerlei initiatieven en mooi sportnieuws van de afgelopen weken.
De tijden zijn veranderd en zijn aan het veranderen. Plezier, passie en talent worden meer en meer erkend als bouwstenen van succes.

In Amsterdam heeft de kraamkamer voor nieuwe onderwijsinitiatieven meer dan 100 inspirerende initiatieven opgeleverd. Vanuit de stemming hiervoor gaan 35 initiatieven door. Deze worden ‘gepitcht’ op de presentatiedag van 31 augustus. Ik ben benieuwd welke van deze plannen in het kader van de ‘kraamkamer’ verder mogen worden uitgewerkt.

In het manifest van leraar 2032 lijken ook voldoende aangrijpingspunten aanwezig om het onderwijs meer aan te laten sluiten bij de leerling. Dit doet echter wel een beroep op de creativiteit van leraren en schoolorganisaties. Het gaat er dan om dat leraren zelf lessen bedenken en minder afhankelijk zijn van bestaand methodemateriaal. Het vraagt gewoon om creatieve, bevlogen en ondernemende leraren. Dat is de laatste decennia qua aansturing niet echt een punt van aandacht geweest. De opleidingen lopen hier echt wel in achter. Tijd voor verandering? Wie durft voorop te lopen?

Opleidingen, onderwijsadviseurs, ondernemers en andere betrokkenen kunnen schoolorganisaties ondersteunen bij deze ontwikkeling.
Het gaat uiteindelijk om te leren werken binnen een vernieuwde werkcultuur en dat doe je niet zomaar ‘even’. Gebruik met ‘het oog op de toekomst’ de ervaringen van o.a. adviseurs om de bevlogenheid van leraren te benutten voor een organisatie ontwikkeling. Het is nodig dat er leraren (of andere andere kennisdragers uit het bedrijfsleven) zijn die voelen en weten dat het onderwijs anders moet om kinderen beter voor te bereiden op de toekomst. Bij leraren die een verbinding weten te leggen met de ‘21st century skills’. De wereld waarin de leerlingen van nu opgroeien en zullen leven.

Zelf ben ik betrokken bij een project van het Kennisinstituut voor Innovatief Onderwijs en Onderzoek. Met een fijne groep bevlogen mensen uit onderwijs en wetenschap wordt de 3D-printer mede gezien als aangrijpingspunt om het onderwijs op andere wijze te organiseren. In zogenaamde ‘Fablabs’ wordt hiermee naar ontworpen en gecreeerd.
Het vraagt van alle betrokkenen in het onderwijs hernieuwd na te denken over goed onderwijs……

Dia1Goed onderwijs is:

  • passend bij leerstijlen, conceptuele mogelijkheden van leerlingen en ambities,
  • passend bij wat het bedrijfsleven en andere werkgevers vragen,
  • en loopt vooruit op wat de veranderende maatschappij vraagt (innovatie)

Wat een feest om dit van nabij te mogen meemaken. Het gaat een mooi schooljaar worden! De bel luidt voor een nieuwe ronde, nieuwe kansen…….

Groet,

Willem van Dam

2 Comments

Post A Comment