Met vertrouwen kom je verder…..

26 Mei Met vertrouwen kom je verder…..

Soms moet je even op weg worden geholpen. Al een paar dagen loop ik met een idee rond voor een nieuwe blog. In deze img_5338
blog wil ik het thema vertrouwen aansnijden en dit thema in verbinding brengen met ‘ruimte’. Ruimte geven aan leren….. In een groot artikel in Trouw van woensdag 24 mei jl. lees ik de kop van een interview met de inspecteur-generaal. Van die kant lijkt het erop dat men daar nu anders aankijkt tegen onderwijsveranderingen. De huidige tijd vraagt om ruimte! Ruimte om te mogen ontwikkelen, zaken anders aan te pakken, anders te organiseren.

Ruimte geven is een belangrijk aspect en vooral gebaat bij vertrouwen. Zonder vertrouwen heeft ruimte geen zin. Vertrouwen vormt een belangrijk element bij het leren en opgroeien. Jonge kinderen blijven mede daarom in het begin dicht bij hun moeder/ouders. Dan begint langzaam het proces van loslaten en letterlijk op eigen benen staan. Er is een veilige omgeving nodig waarin je vertrouwen krijgt, geeft en vertrouwen wordt getoond. Vaak staat vertrouwen tegenover wantrouwen. Dat kom je tegen in alle aspecten van de samenleving. Voor het bevorderen van het vertrouwen zijn voorbeeldgedrag, duidelijkheid en transparantie belangrijke instrumenten.

Een recent onderzoek (Trustbarometer Edelman) wijst uit dat bepaalde beroepsgroepen en instituties laag scoren op het aspect vertrouwen. Er lijkt volgens hem sprake van een implosie aan vertrouwen. Kerken en media bijvoorbeeld staan onderaan. Zonder vertrouwen, faalt het geloof in het systeem.
Bij het geven van ruimte en vertrouwen gaat het ook over begrippen als macht en onmacht versus gezag. Voor ons project Motivating, Meaningful Education vond twee weken geleden een conferentie in Bulgarije plaats. Een land met een rijke cultuur en grote verschillen. Op de school in Veliko Tarnovo kwam het vraagstuk drop-outs aan de orde. Ook hier blijkt dat leraren en leerlingen in de kramp van macht en onmacht schieten.

De werkwijze van het model van de ‘7 Principes voor een rijke leeromgeving’ binnen het project MME biedt leraren de kans om de leerlingen/studenten uit te dagen en vertrouwen te geven. Leerlingen krijgen daarbij de kans om zelf keuzes te maken. Dat zorgt voor motivatie. De 7 Principes vormen voor leraren een handvat om beter aan te sluiten op de persoonlijke leerstijlen en leerbehoefte van hun leerlingen.

Mijn buurmeisje van 15 jaar maakt op dit moment mee hoe lastig het is wanneer school niet in staat lijkt om uit te gaan van haar leervoorkeuren en leerbehoeftes. Van haar wordt verwacht dat zij alleen zo werkt en zich gedraagt als de leraar dat wil. Ze loopt aan tegen de macht en arrogantie van de leraar en de schoolorganisatie. Wat zou er kunnen gebeuren wanneer deze leraar meer uitgaat van de persoonlijke leerbehoefte van de leerling en die boven het vak en de leerstof plaatst? Met open vragen, het bieden van keuzes en het hebben van vertrouwen kan je de leerling enorm uitdagen. Geloven in de kracht van aanwezig talent, positief mensbeeld en wereldbeeld. De kracht van de aanvullende waarde van de ander.
Natuurlijk hebben leraren een belangrijke toegevoegde waarde (meer kennis, positie, levenservaring etc) . Dit vormt de basis voor het gezag van de leraar. Zo krijgt deze erkenning voor zijn/haar werk. Leraren dienen hiermee zorgvuldig en rechtvaardig om te gaan. Het gevaar van een situatie waarbij gezag wordt verspeeld en omslaat in werken vanuit macht ligt op de loer.

De laatste decennia is het werk van de leraar veel meer geworden dan alleen lesgeven. Door de vele veranderingen is bijscholing nodig om bij te blijven in je vak. De administratieve last lijkt nog steeds te groeien. Het overleg met derden vraagt ook aandacht. Kortom het werk en de daarbij behorende communicatie lijkt complexer geworden. Overigens kan de communicatie simpel zijn wanneer je gewoon doet wat je zegt, of belooft. Dan heb je immers veel minder uit te leggen?Een mooi signaal geeft de inspecteur-generaal dus af. Wanneer je ruimte wil geven aan ambities zal je ook zaken moeten durven loslaten. Ruimte te geven aan invulling van de ‘locus of control’

Wat een mooie naam heeft mijn bedrijf toch gekregen.

Groet,

Willem van Dam

(wanneer u een keer wilt sparren, of meer weten over het thema ‘ruimte en vertrouwen’, kom dan eens over de brug en neem contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment