LEIDERSCHAP BIJ VERANDERINGEN (DEEL 5) – Strategie en Structuur

18 Feb LEIDERSCHAP BIJ VERANDERINGEN (DEEL 5) – Strategie en Structuur


Twee werelden in gesprek over leiderschapimg_0453dia1
Dit is de laatste blog in de reeks over factoren van leiderschap die veel impact hebben bij verandering. Deze keer gaat het over ‘strategie en structuur’, een belangrijk element voor sturing en resultaat bij veranderingen!

 Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou?
Om mensen mee te krijgen zijn ‘beeld en geluid’ nodig over de toekomst en de manier waarop dit te realiseren van belang. Kortom: Wat, hoe en wanneer gaan we het doen en wat is er klaar wanneer we klaar zijn?
Dit heeft te maken met visie (zie ons eerste blog), maar vooral ook een schets ten aanzien van de strategie en structuur. Uiteindelijk zorgt een succesvolle verandering voor energie of flow in de organisatie.

  1. Strategie en structuur
    De laatste factor die we onderscheiden zoomt in op de strategische en planmatige aanpak. Vanuit de vragen: ‘Wat doe je eerst, wanneer, waarom en hoe’ bouw je aan een stap voor stap planning. Deze planning werk je voor de korte termijn gedetailleerd uit en voor de langere termijn op hoofdlijnen.
    Strategische elementen zijn bijvoorbeeld of je met projectmatige aanpak werkt. Wie je op welk moment benadert, hoe je de communicatie organiseert enz. De structuur zorgt samen met de cultuur van de organisatie de basis waarop je de verandering grondvest.
    In de beschrijvingen van de eerdere vier blogs staan binnen de kaders verschillende verhalen uit onze praktijk. In het eerste blog bij de factor ‘visie’ gaat het om de vraag: wie betrek ik op welk moment bij het formuleren hiervan. In de kaders bij ‘disruptie’ (zie tweede blog): op welke manier gaan we het anders doen en waarom. Hierbij staat ook de vraag centraal van hoe doe ik dat dan; ‘hoe vlieg ik dit aan. Wat betekent dit voor het gedrag van mijn mensen en hoe betrek ik hen.
    Het cement voor een succesvolle verandering is communicatie. Hiermee valt of staat het proces. Zorgvuldig iedereen op het juiste moment informeren, aansturen, monitoren, aanspreken en complimenten geven (vieren van kleine deelsuccessen) maken het verschil. Een gedrag van leidinggevende zal congruent moeten zijn met de verwachtingen die er leven over de verandering. Twee mooie voorbeelden op dit het vlak van communicatie zijn te lezen in het derde blog.

    Nog even ter herinnering: Wat zijn de factoren die het succes bepalen bij veranderingen?
    Er zijn vele factoren die het succes van een veranderingstraject bepalen. In de achtereen volgende blogs beschrijven wij aan de hand van praktijkvoorbeelden vijf factoren. Deze staan hieronder:

  • Visie
  • Disruptie
  • Communicatie
  • Plezier
  • Strategie en structuur


Over ons
Willem en Diepak kwamen elkaar tegen op een netwerkbijeenkomst. Ze zijn met elkaar in gesprek geraakt en ontdekten vele raakvlakken. Dit vormt de basis voor deze reeks over leidinggeven waarin twee werelden met elkaar samenkomen rond een zelfde thema.dia2

NB: De afgelopen periode hebben we in de opeenvolgende blogs ingezoomd op de factoren die veel impact op veranderingen hebben. Deze laatste keer is dat de factor ‘strategie en structuur’!  Voor wie het gemist heeft: zie voor de overige succesfactoren: visie, disruptie, communicatie en plezier: www.ruimteaanleren.nl

Groet,

Willem van Dam

wanneer u een keer wilt sparren, een dialoog voeren of meer weten over (persoonlijk) leiderschap, neem dan contact op

Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit

Bedankt!

No Comments

Post A Comment