Leiderschap bij veranderingen (deel 3) – Communicatie

24 Okt Leiderschap bij veranderingen (deel 3) – Communicatie

Twee werelden in gesprek over leiderschap
img_2163
Dit najaar zoomen we met opeenvolgende blogs in op factoren van leiderschap die veel impact hebben. Deze keer gaat het over ‘communicatie’, bij uitstek het smeermiddel om veranderingen te realiseren!

Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou?
Om mensen mee te krijgen, te motiveren en te stimuleren is het belangrijk dat er heldere en eenduidige communicatie plaatsvindt. Luisteren naar je medewerkers en andere actoren, ze serieus nemen (dus iets doen, op basis van wat je hoort) en timing passen hierbij.

Om het potentieel van mensen aan te spreken moet je als leidinggevende hier bewust mee omgaan. Voorbeeldgedrag in de vorm van ‘congruent gedrag’ is doorslaggevend wanneer je succes wil realiseren. Communicatie moet dan eerlijk en geloofwaardig zijn.

Communicatie
als derde belangrijke factor onderscheidt zich door het maken van ‘beeld en geluid’ op het gebied van organisatie. Welke gevolgen heeft een zekere verandering voor alle betrokkenen? Uiteindelijk zijn ‘het de mensen die het verschil maken”. Beeld en geluid maken is een belangrijk instrument om de communicatie over de bedoeling en de uitwerking inhoud te geven. Het blijkt enorm te helpen wanneer je je een voorstelling kan maken van hoe de verandering er in de werkelijkheid straks ongeveer uitziet. Wanneer we onze visie willen gaan realiseren: wat zie ik medewerkers dan doen; wat betekent dit dan voor het gedrag, of handelen van de medewerkers enz.

Daarbij komt de vraag aan de orde: Hoe organiseren wij het zo dat onze visie kans van slagen heeft. In onderwijsorganisaties gaat het dan bijvoorbeeld over de fysieke ruimte, de groeperingsvormen, de roostering, de toetsing en beoordeling enz. Medewerkers moeten kunnen groeien in een andere of nieuwe rol. Kunnen we zo de medewerkers eerst eens laten ervaren hoe het dan gaat. B.v. met het organiseren van een ‘try-out’.

dia10dia09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Versie 2

Het realiseren van een verandering gaat altijd gepaard met het aanpassen of het veranderen van gedrag van mensen.  Dat kan alleen wanneer met elkaar over gesproken wordt. Wat gaat goed, of waar lopen we nu tegenaan. Wat kan ik doen om een bijdrage te leveren aan een oplossing. Zie ik iedereen nu doen wat we met elkaar hebben afgesproken.

En niet onbelangrijk: hoe spreek ik in dat geval mijn collega’s aan zonder dat dit ten koste gaat van een goede sfeer?
Als leider moet je een helder beeld hebben van de toekomst en dat goed kunnen communiceren. Daarbij hoort: oprecht zijn, interesse hebben en tonen in de mensen die geraakt worden door de veranderingen. De moed hebben om nieuwe paden in te slaan.

Nog even ter herinnering: Wat zijn de factoren die het succes bepalen bij veranderingen?
Er zijn vele factoren die het succes van een veranderingstraject bepalen. In de achtereen volgende blogs beschrijven wij aan de hand van praktijkvoorbeelden vijf factoren. Deze staan hieronder:

  1. Visie
  2. Disruptie
  3. Communicatie
  4. Plezier
  5. Strategie en structuur

Over ons
Willem en Diepak kwamen elkaar tegen op een netwerkbijeenkomst. Ze zijn met elkaar in gesprek geraakt en ontdekten vele raakvlakken. Dit vormt de basis voor dit bijzondere whitepaper waarin twee werelden met elkaar samenkomen rond een zelfde thema.

dia2

NB: Dit najaar zoomen we in de opeenvolgende blogs in op de overige factoren die veel impact hebben. De eerstvolgende keer is dat de factor ‘plezier’!  Zie voor de succesfactoren visie en disruptie: http://www.ruimteaanleren.nl/21802-2/

Groet,

Willem van Dam

wanneer u een keer wilt sparren, een dialoog voeren of meer weten over (persoonlijk) leiderschap, neem dan contact op

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

 

No Comments

Post A Comment