Leiderschap bij veranderingen (deel 2) – Disruptie

20 Sep Leiderschap bij veranderingen (deel 2) – Disruptie

Twee werelden in gesprek over leiderschap…..     img_8824
Dit najaar zoomen we in de opeenvolgende blogs in op factoren van leiderschap die veel impact hebben. Deze keer is dat ‘disruptie’, ook wel: de macht der gewoonte doorbreken!

Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou?
Als leidinggevende moet je bewust met de verschillende processen bij veranderingen omgaan. Het is van belang  dat je het potentieel van de mensen weet aan te spreken. Door hierop te sturen worden ze zelf sterker worden en gaan ze de veranderingen omarmen. Medewerkers ervaren zo meer plezier in hun werk en maken daarmee de organisatie sterker.

Disruptie
Een tweede factor is dat leiders in staat zijn disruptie te veroorzaken zijn,  ofwel in staat zijn om ‘de macht der gewoonte te doorbreken’. Anders gezegd, bestaande structuren en processen ter discussie durven stellen en de moed hebben om nieuwe paden in te slaan. Je moet mensen verrassen, prikkelen en uitdagen.

Bij deze tweede factor gaat om het gedrag of handelen van de mensen die bij het proces betrokken zijn. In de veranderingstheorie wordt wel onderscheid gemaakt tussen managen en leidinggeven. Managers houden zich bezig met de bestaande toestand, leiders houden zich bezig met veranderingen. Dat wil niet zeggen dat managers geen goede leiders kunnen zijn. Ze zullen alleen andere kwaliteiten in zichzelf moeten aanspreken of ontwikkelen. Het blijkt dat gedrag dat bestaat uit luisteren (eerst begrijpen voor zelf begrepen te willen worden), ruimte geven, faciliteren, stimuleren, reflecteren, voorbeeld gedrag tonen en monitoren tot succesvolle veranderingen leidt (Covey, Senge).

Op deze manier ontstaat een gezamenlijke ambitie. Voor de realisatie van deze ambitie is persoonlijk leiderschap nodig. Bewust zijn van hoe je eigen denken, spreken en handelen de ambities beïnvloeden. Zelf gebruiken wij hiervoor ook wel eens het begrip: professionele discipline. En in hoeverre is dat handelen congruent aan de visie en de gestelde doelen? Het gedrag in de vorm van persoonlijk handelen vormt een belangrijke kritische succesfactor. Dit gedrag is meestal ontstaan vanuit ervaringen, gewoontes en routines. Om echt veranderingen te realiseren is het nodig medewerkers hiervan bewust te maken. Dit wordt versterkt wanneer de leidinggevende zelf ook zijn of haar ‘macht der gewoonte’ doorbreekt. Dan is er sprake van congruent gedrag en kan dit helpen anderen in beweging te krijgen.dia10

Over ons
Willem en Diepak kwamen elkaar tegen op een netwerkbijeenkomst. Ze zijn met elkaar in gesprek geraakt en ontdekten vele raakvlakken. Dit vormt de basis voor een reeks met bijzondere verhalen waarin twee werelden met elkaar samenkomen rond een zelfde thema.

dia2

Wat zijn de factoren die het succes bepalen bij veranderingen?

Als leider moet je een helder beeld hebben van de toekomst en dat goed kunnen communiceren. Daarbij hoort: oprecht zijn, interesse hebben en tonen in de mensen die geraakt worden door de veranderingen. En ook de moed hebben om nieuwe paden in te slaan.

We beperken ons in deze reeks tot de vijf factoren die hieronder worden genoemd. Deze factoren hebben de meeste impact:

  1. Visie
  2. Disruptie
  3. Communicatie
  4. Plezier
  5. Strategie en structuur

NB: Dit najaar zoomen we in de opeenvolgende blogs in op de overige factoren die veel impact hebben. De eerstvolgende keer is dat ‘communicatie’! Zie voor de succesfactor visie: http://www.ruimteaanleren.nl/21802-2/

Groet,

Willem van Dam

(wanneer u een keer wilt sparren, een dialoog voeren of meer weten over (persoonlijk) leiderschap, neem dan contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

           

 

 

No Comments

Post A Comment