“In beweging….”

24 Apr “In beweging….”

Wat ben ik blij dat er de afgelopen weken in de media zoveel aandacht is voor het anders organiseren van onderwijs. Op radio 1 ging het over de Nieuwste School en de democratische school, in de kranten staat veel over de rol van de leraar en de rol van ICT in het onderwijs, op het VO-congres ging veel aandacht uit naar maatwerk voor leerlingen… enzovoorts.

 

Afgelopen week las ik in het AD: “geef pientere leerling (slimme kinderen) ook ruimte buiten reguliere lessen”.

De bevindingen van onderwijsexpert Astrid Timmermans worden gekoppeld aan slimme kinderen: “Heel slimme kinderen leer je veel meer door ze bijvoorbeeld helemaal zelf een reis naar techniekmuseum Nemo te laten organiseren. Zo motiveer je ze en leren ze veel in de praktijk”.

 

Ik durf de stelling aan dat dit niet alleen geldt voor slimme leerlingen, maar voor alle leerlingen. In feite leren alle kinderen meer wanneer je ze daartoe uitdaagt en de ruimte daarvoor biedt. De crux zit ‘m in de wijze waarop leraren in staat zijn hun leerlingen te begeleiden/te coachen.

Toen ik jaren geleden in het primair onderwijs begon als leerkracht liet ik al mijn leerlingen aan opdrachten werken waarbij ze dingen zelf moesten uitzoeken. Ik werkte met dag- en weektaken. Ik stelde veel vragen en probeerde hen vooral zelf te laten nadenken. (Later begreep ik dat dit de kern is van coachen). De leerlingen haalden goede resultaten in relatie tot de gedachte mogelijkheden. Het werkte vooral prima wanneer dit aansloot op de passie van deze leerlingen.

Het gedachtengoed van Big Picture Learning gaat ook uit, of sluit aan bij de passie van leerlingen. Dit werkt bij leerlingen op het praktijkonderwijs en ook voor leerlingen op het niveau van Havo/VWO.

Leerlingen hebben er baat bij wanneer ruimte en uitdaging wordt geboden.

Laten we dit niet exclusief maken. Het gaat bij passend onderwijs ook over onderwijs voor alle leerlingen. Het gaat om daarbij uiteindelijk gewoon om goed vakmanschap van leraren.

 

Groet,

 

Willem van Dam

8 Comments

Post A Comment