Drive en Passie

19 Dec Drive en Passie

dia1Rosanne heb ik sinds kort leren kennen bij de BuzinezzClub. Haar levensverhaal leidt van Speciaal Onderwijs (SO) naar het HBO. Ooit is vastgesteld dat zij niet kon rekenen en een grote leerachterstand op dat gebied had. Met dit etiket op zak moest zij naar het SO. Had dit niet anders gekund? Welke andere talenten zijn op dat moment over het hoofd gezien? Zo werd o.a. haar creativiteit en taligheid over het hoofd gezien, maar niet dat ze ‘prikkelgevoelig’ of hoog-sensitief was. Handelingsverlegenheid van haar leraren of school? Op het voortgezet onderwijs ging ze naar het VMBO Groen Onderwijs. Gelukkig kon ze daar een stukje van haar passie kwijt. Het werken met bloemen, planten en mogen bloemschikken. Daarna op het MBO audiovisuele opleiding niveau 4 afgerond. Nu zit ze op het HBO. Het gesprek met haar is niet het eerste voorbeeld van hoe belangrijk doorzettingsvermogen kan zijn.

In het nieuws is mijn aandacht de laatste weken getrokken door de toeslagenaffaire. Gezinnen die door het CAF11(de naam van de afdeling die belastingfraudes onderzoekt) getypeerd werden en een etiket opgeplakt kregen als fraudeur. Veel mensen zijn door hun schuldenlast ernstig getraumatiseerd. Sommigen moesten huis en haard hierdoor verlaten, of hebben hierdoor hun relatie zien stranden. Hele levens verwoest en nu net voor de kerst uiteindelijk gecompenseerd. Maar valt die tijd die je hebt meegemaakt wel te compenseren?

Mijn gedachten gaan weer terug naar Rosanne en de vele anderen jongeren met min of meer dezelfde ervaringen. Veel leerlingen worden in het onderwijs niet altijd goed begrepen of nemen noodgedwongen ‘een andere afslag’. Vaak is er sprake van frustratie en wordt hierdoor een trauma opgelopen. Tja, deze kinderen worden niet gecompenseerd. Wellicht dat er een tijd komt dat scholen kunnen worden aangeklaagd, omdat is nagelaten de aanwezige talenten van leerlingen naar boven te halen. Wanneer we zien dat we in de PISA-rapportages verder zijn afgezakt in de kwaliteit van ons onderwijs valt daar wellicht een belangrijke slag te maken. Investeren in het sociaal- pedagogisch klimaat als basis voor persoonlijke groei en ontwikkeling ipv kinderen te frustreren met testen en toetsen op momenten dat ze er nog niet aan toe zijn. Ruimte geven aan leren is een grotere uitdaging dan leerlingen in ‘het keurslijf’ van het huidige onderwijsbeleid te dwingen. Kijk naar bijvoorbeeld naar de positieve resultaten van scholen als Agora, Big Picture Learning, of initiatieven zoals ‘de Succesklas’, die bewijzen dat een andere aanpak werkt. Een nieuw kansrijk concept lijkt ook de school van Stichting GROOS.
Ik wens mijn lezers fijne feestdagen met veel drive en passie in 2020!

Groet,

Willem van Dam

Wanneer u een keer met mij wilt sparren, een dialoog voeren over ‘drive en passie’, neem dan contact op.
Wilt u een reactie plaatsen?
– schrijf dan uw reactie
– zet een vinkje bij ‘ ik ben geen robot’
– en submit

No Comments

Post A Comment