‘De optimale mix’

01 Mei ‘De optimale mix’

Over Optimale mixomgaan met diversiteit….

In de media was er de afgelopen weken veel ophef over een uitspraak van Johan Derksen. Het betrof de onevenredige toeloop van nieuwe leden met een andere culturele achtergrond bij voetbalclubs en de problemen die dit tijdens verschillende wedstrijden opleverde.
Tijdens de periode van mijn schoolleiderschap veranderde de wijk in Rotterdam waar ik werkte. Langzaamaan groeide een wijk met weinig anderstaligen uit tot een wijk met veel anderstaligen; van weinig kleur tot veelkleurig. Onze school lag, toen ik er een paar jaar werkte, goed in de markt. Dit leidde tot een toeloop van kinderen van ouders die in de wijk kwamen wonen. Met mijn bestuur sprak ik toen af, dat wilde onze school kwaliteit blijven leveren, de basis hiervoor lag in de optimale mix. Dit om integratie te bevorderen en gelijke kansen voor ieder kind te bieden. Destijds bleek dat een goede aanpak binnen de wijk en de school waar ik werkzaam was.

Het bevorderen van integratie zit ‘m daarnaast vooral ook in de communicatie. Ik ging destijds bij alle leerlingen op huisbezoek. Dat werd door ouders erg op prijs gesteld en was prima voor het bouwen aan een goede werkbasis tussen leraar en leerling.markt

Ik herinner me nog dat ik dacht, voorafgaand een bestuursvergadering, ’s avonds om 7 uur zo’n bezoek te kunnen doen bij Cedric, een van mijn leerlingen met een Surinaamse achtergrond. Stond daar een volledige maaltijd ter gelegenheid van mijn bezoek op tafel! Tja, ook al had ik zojuist net thuis gegeten, ik kon deze gastvrijheid en vorm van respect niet weerstaan. Ik schoof die avond wel veel later aan bij de vergadering.

Ook bij voetbalclubs en andere sportclubs zouden trainers/begeleiders zich meer moeten verdiepen in de achtergrond waar hun spelers vandaan komen. Zo bouw je een goede relatie op en is er een gezonde basis om gesprekken aan te gaan. Het waarderen van het goede vanuit de verschillende culturele achtergronden. Het vertellen ook en uitleggen van onze eigen normen en waarden. Het uitstellen van het (ver-, be-, en voor-) oordelen over elkaar.

Werken aSony toren Berlijnan een optimale mix in het onderwijs is een echte uitdaging. De beleidsmaatregel passend onderwijs biedt hiertoe volgens mij kansen. Binnen een samenwerkingsverband dragen scholen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de opvang van alle leerlingen die leerplichtig zijn. Wat zou het mooi zijn wanneer beleidsmakers met elkaar afspreken om op alle scholen van het samenwerkingsverband  een optimale mix te maken. Kinderen in evenredigheid opvangen en kansen bieden. Kinderen met lichte leer- en gedragsproblemen; leerlingen met een lichte beperking, maar ook leerlingen vanuit diverse achtergronden qua taal- en cultuur. Een mix tussen de vragen van de leerling en het programma. Met een goede verdeling is en blijft het ook mogelijk om aandacht te geven en echte interesse te tonen voor de leerbehoeftes en achtergronden van alle leerlingen.

Op die manier verdelen we en dragen we met elkaar ‘de last’ of beter nog ‘de lust’ en het plezier dat de diversiteit met zich meebrengt!!

Groet,

Willem van Dam
(wanneer u een keer wilt sparren, of een dialoog rond dit thema wil organiseren, neem gerust contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment