Bij een keer is er sprake van een incident; een tweede keer is het toeval; een derde keer is er sprake van een patroon.

29 Mrt Bij een keer is er sprake van een incident; een tweede keer is het toeval; een derde keer is er sprake van een patroon.

Gisteren was ik weer in mijn rol als jongerencoach aanwezig bij de BuinezzClub in Rotterdam.
Met verbazing hoor ik de verhalen van de jongeren. Wat hun ambities zijn en wat ze willen ondernemen om hun leven op de rails te krijgen.

Bij een drietal jongeren waar ik mee in gesprek kwam valt het me op dat er achter hun verhalen veel kwaliteiten schuil gaan. De jongeren maken mij dan nieuwsgierig naar hun onderwijsverleden. Wat is er ‘onderweg’ gebeurd waardoor ze nu bij de BuzinezzClub zijn terecht gekomen. Hoe komt het dat signalen niet of nauwelijks zijn opgepakt? Bij alle drie heb ik gevraagd wat het schooladvies was dat ze van de basisschool hebben meegekregen. En wat ik niet had gehoopt, maar wel had ingeschat…… Het gaat het bij alle drie om HAVO/VWO adviezen.
Ik trek mijn wenkbrauwen omhoog. Hoe komt het dat op veel scholen in het VO de leraren niet in staat lijken de aan leerlingen toebedeelde kwaliteiten naar behoren te ontwikkelen? Is dat nu Passend Onderwijs?
JAfbeelding Tulpa, natuurlijk zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen. Die kan je soms toeschrijven aan factoren in de leerling of aan zijn/haar omgeving. Wanneer je dit constateert (want dat lukt meestal wel), dan ontstaat de vraag: “wat ga je dan als schoolorganisatie doen om deze leerlingen in hun situatie op te vangen, te begeleiden, te coachen? Je laat het toch niet gebeuren dat een leerling moet afstromen?

Een ander fenomeen dat ik hier vanuit de actualiteit wil aanstippen is de examenvoorbereiding, de examentrainingen en het bijlessen circuit. Is dit omdat de leerlingen het niet kunnen? Of zegt dit iets over de manier waarmee het onderwijs de eigen tekortkomingen oplost? Ouders zouden ‘en masse’ de rekeningen die ze hiervoor moeten betalen bij de scholen indienen.

Ik loop nog steeds in veel scholen rond en zie daar regelmatig leerlingen op de gang zitten. Dan kan ik het vaak niet nalaten om te vragen wat ze doen of wat er is gebeurd. Vaak is hun reactie dat ze de klas zijn uitgestuurd. Ze letten niet op of luisterden niet, riepen iets door de klas, hadden hun boek niet bij zich en meer van dergelijke reacties. Staat de leraar of de leerling hier centraal? Welke talenten of kwaliteiten worden hierdoor gestimuleerd?

Wat ik mij afvraag is: waarom lukt het bij de BuzinezzClub dan wel de aanwezige kwaliteiten boven te laten drijven? Een simpel antwoord: Hier bij de BuzinezzClub draait het om de studenten; het draait echt om hen. Je ziet vanuit de werkwijze van de trainers bij studenten een groeiend zelfvertrouwen en meer positief zelfbeeld ontstaan. Waardoor lukt dit hier wel en gaat dit zo moeizaam in het VO? Dit vraagt om een dialoog.  Want wat ik hierboven opmerk is geen toeval meer. Er is echt sprake van een patroon.

In Rotterdam wordt in het kader van Rotterdam Onderwijsstad 2016-2017 gewerkt aan een masterplan voor het onderwijs. Ik ben benieuwd.

groet,

Willem van Dam

(wanneer u een keer wilt sparren, of meer weten over het thema ‘onderwijs afstemmen op de leerbehoefte van jongeren’, kom dan eens over de brug en neem contact op)

Wilt u een reactie plaatsen?

– schrijf dan uw reactie (‘write your comment’)
– zet een vinkje bij ‘ik ben geen robot’
– en submit
Bedankt!

No Comments

Post A Comment